Wiedźmin 4 - możliwe wątki, świat, szkoła Rysia
Polaris. Najjaśniejsza z gwiazd w gwiazdozbiorze Małej Niedźwiedzicy. Zanim oficjalnie stał się Wiedźmin IV spółka CD Projekt użyła tej właśnie nazwy do teraz, gdy poznaliśmy nową trylogię. Nowa gra wciąż jest tą Polaris, bo rozbłysła w mediach na dobre i prędko nie przygaśnie. O Dzikim Gonie pisze się przecież od dekady. Powróciła Cirilla, postać, wokół której toczyła się wiedźmińska saga. Rokowania większości fanów sprawdziły się co do wyboru bohaterki przez autorów. Studio buduje nową trylogię. Poprzez wskazanie Ciri w roli następczyni Geralta twórcy nie odcinają się od przeszłości. Liczę, że nawiązań do historii Białego Wilka będzie więcej.
Oczekiwanie bardzo często wznieca sentyment. Mam go zarówno do Geralta, jak i Ciri. Nie mogę się wypowiedzieć za cały fandom, lecz Lwiątko z Cintry ma olbrzymią wartość geopolityczną i magiczną. Stąd pełni kluczową rolę. Jest spoiwem historii napisanej przez Sapkowskiego. W trzecim Wiedźminie gnała nie tylko przez ścigających ją upiornych jeźdźców. Stanęła przed przeznaczeniem jako krewna Lary Doren, wielkiej uczonej i czarodziejki. Dziewczyna obdarzona niszczycielską mocą. W jednym z zakończeń Wiedźmin 3: Dziki Gon Cirilla staje się wiedźminką. Wówczas nie wiedzieliśmy, czy córka cesarza Nilfgaardu przeszła próbę traw. Cinematik ogłoszonej niedawno kontynuacji potwierdził te domysły, gdy okazało się, że Jaskółka ma...kocie oczy.
Pojawienie się Ciri w trzeciej grze było autorską decyzją CD Projektu. Druga część jedynie wspominała o przybranej córce Geralta. Wiedźmin 3 fabularnie skupił się na wątku ściganej przez pobratymców Eredina Pani Czasów i Miejsc. Twórcy nowej gry obiecują, że produkcja nie złamie kanonu, ani nawet nie obrazi kanonu poprzedniczek. Stąd interesująco brzmią ewentualne próby wyjaśnienia jak Ciri z roli cesarzowej (zostaje ukoronowana w jednym z kilku zakończeń W3) wybrała drogę łowczyni potworów. Wspomniany cinematik sugeruje, że bohaterka jest starsza o jakąś dekadę. Przy czym miejmy na uwadze, że postaci w samej grze często wyglądają trochę inaczej. Akcja zwiastuna dzieje się w Burzynach, wsi leżącej prawdopodobnie gdzieś nad rzeką Poviss. Kto wie, może Ciri zawędruje aż za Góry Smocze?
Na szlaku
Wiedźmin IV otwiera scenarzystom setki wątków do rozpatrzenia. Zacznijmy zatem od głównego, czyli zabijania potworów w obronie ludzi. To motyw przewodni wiedźmińskiego fachu i zawsze towarzyszył książkom i grom. Pozornie oczywisty, choć w świecie Sapkowskiego ludzie czuli pogardę do tworzonych drogą mutacji nadludzi zdolnymi do poskromienia wszystkiego co przywiodła koniunkcja sfer. Łódzki pisarz w "Rozdrożu Kruków" przedstawia ten obraz. Zaczęło się od manifestu "Monstrum lub Wiedźmina opisanie" - drukowanego na potęgę. W trzecim Wiedźminie często widzimy informację nt. faktu, że żadna ze szkół wiedźmińskich nie tworzyła już nowych Wiedźminów. Pojawienie się Ciri po latach w tej roli rodzi ciekawe wnioski. Jedną z domniemanych wersji przez fandom jest ta, w której po śmierci Geralta Ciri zakłada własną szkółkę wiedźminów i ustala własny kodeks. Stąd na jej szyi pojawił się medalion Rysia. To oczywiście drastyczna wizja scenariusza do czwartej gry.
Sam wolę tkwić w przekonaniu, że autorzy oparli się na utracie przez Ciri tronu i ta jako wiedźminka zamierza odzyskać to co jej należne. Sytuacja byłaby trochę zbliżona do historii Emily Kaldwin z Dishonored 2. Trudno wyrokować co przygotowali twórcy. Pisanie angażujących historii od zawsze było mocną stroną dewelopera. Trudno przebić Dziki Gon, choć na tym polega zawyżanie poprzeczki - na pokonywaniu samych siebie. Autorzy trzymają się również kanonu książkowego. Andrzej Sapkowski często mawia: "odpowiedź znajdziecie w książkach" - autor często nazywał w swych powieściach Ciri wiedźminką. CD Projekt wybrali najlepszą z możliwości.
Ziemia niczyja
Czas na świat przedstawiony. Ujęta w materiale wieś prawdopodobnie spełni rolę zbliżoną do Białego Sadu. Stanie się punktem otwarcia historii oraz pierwszym znacznym obszarem do eksploracji. Kilka zleceń, zadań pobocznych do wykonania. Mapa gry nie powinna przekraczać rozmiarem tej, którą znamy z poprzedniej gry. Zupełnie inaczej może wyglądać świat przedstawiony. W ciągu domniemanej dekady pojawią się nowe wierzenia, nowe frakcje i przede wszystkim rodzaje potworów do ubicia. Bestiariusz nie powinien natomiast zostać zbyt ubarwiony. Do tej pory miło wspominam starcia z Południcami, Biesami czy Leszym. Ich nowe iteracje zapewne będą błyszczeć na aktualnej generacji. I tutaj docieramy do miejsca, w którym diabeł mówi dobranoc. Jak wypadnie optymalizacja gry na konsolach? Za czasów RED Engine studio miewało z tym liczne problemy. Trzeciego Wiedźmina łatano blisko rok, by działał poprawnie na platformach docelowych.
Wiedźmin IV nie pojawi się wcześniej niż w 2026 roku. Przyszły rok byłby oczywiście idealny, ponieważ minie dekada od debiutu Dzikiego Gonu. Z tej okazji zaplanowano specjalną trasę koncertową. Ciri to moja ulubiona postać z całego uniwersum. W czasach W3 twórcy zaoferowali nam możliwość rozgrywki z jej udziałem. Tutaj rodzi się kolejne pytanie i jednoczesna prośba do twórców. Czy Cirilla z uwagi na jej niezwykłe umiejętności magiczne będzie zbyt "overpowered"? Wiedźmina zawsze ceniłem za bycie grą dość trudną na samym początku, gdy pierwsze starcie wymagały rozwagi, bo zginąć tutaj było łatwo bez odpowiedniego przygotowania. Wątpię, aby twórcy odebrali Ciri jej dary, lecz wszystko musi zostać dostosowane do rozgrywki. W końcu nie chcemy aby było zbyt łatwo, prawda?
Przeczytaj również
Komentarze (70)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych