10 najlepiej zoptymalizowanych gier na PC już w dniu premiery. Mistrzowie wydajności z ostatnich lat
Ostatnie kilkanaście miesięcy okazało się wyjątkowo trudnych dla fanów pecetowego grania w związku ze słabą optymalizacją wielu wyczekiwanych, głośnych produkcji. Nie można jednak zapominać przy tej krytyce o wybitnie dobrze zrealizowanych tytułach na komputerach. Przed wami 10 najlepszych przykładów takich dopieszczonych pod względem wydajności perełek z ostatnich 4 lat.
Factorio
Factorio może nie oferuje najpiękniejszej grafiki, ale nie zmienia to faktu, że to jedna z najlepiej zoptymalizowanych gier w historii gamingu pecetowego. Nawet na konfiguracjach ze starszymi procesorami tytuł potrafi generować szokująco wysokie liczby jednostek/budynków na ekranie, przy bardzo wysokim frameracie. A przy okazji to niezwykle udany i przyjemny tytuł pod względem gameplayu. Koniecznie go sprawdźcie - szczególnie, że gra jest cały czas aktualizowana (ostatni patch pojawił się w połowie lipca 2023 roku).
Devil May Cry 5
Capcom wykonał fantastyczną robotę tworząc pecetową wersję Devil May Cry 5. Gra generuje bez problemu 60 fps nawet na starszych i słabszych kartach graficznych. Minimalne problemy w dniu premiery generował system DRM Denuvo, ale Capcom już dawno wyrzucił go z gry, co jeszcze podbiło framerate. Co tu dużo mówić - Devil May Cry 5 na PC to kapitalna robota japońskich deweloperów.
Resident Evil Village
Biorąc w nawias mikrozacięcia wynikające z obecności systemu DRM Denuvo, który Capcom wyrzucił już z Resident Evil Village, mamy tu do czynienia z fantastycznie zoptymalizowaną propozycją na PC. Silnik RE Engine znów pokazał jak elastyczną jest technologią, oferującą śliczną grafikę na ogromnej rozpiętości sprzętu, nawet na hardwarze o słabszych parametrach.
Marvel's Spider-Man: Miles Morales
Miles Morales to obok Death Stranding: Director's Cut kolejny przykład tego, że - z odrobiną determinacji - da się stworzyć świetny port z konsol PlayStation na PC. Nowy Spider-Man działał znakomicie na komputerach już w listopadzie 2022 roku, cieszą oko przede wszystkim satysfakcjonującą implementacją ray tracingu. Po kilku miesiącach gra doczekała się jeszcze dalszych ulepszeń i optymalizacji - szczególnie w zakresie DLSS 3 i ray tracingu.
Death Stranding: Director's Cut
Porty konsolowe w ostatnich latach najczęściej żenują kiepską optymalizacją oferowaną w dniu premiery. Takie dzieła można jednak wykonać również dobrze, wręcz błyskotliwie i mamy tego dowody. Przykładem takiego dzieła jest Death Stranding: Director's Cut z 2022 roku. Grę wprowadzono w fantastycznie dopracowanej formie na pecetach, z wyjątkowo dobrze zrealizowaną funkcją DLSS w nowej, wyraźnie ulepszonej wersji.
Forza Horizon 5
Zespół Playground Games to grupa magików, która potrafi nawet z tak leciwego już sprzętu, jak Xbox One wydusić niesamowite efekty wizualne. Nie inaczej było z Forza Horizon 5 w wersji pecetowej. Tytuł od momentu swojej premiery w 2021 działał fantastycznie nawet na nieco słabszym sprzęcie.
Gears 5
Gears 5 działa wybitnie dobrze nawet na nieco słabszych konfiguracjach pecetowych. I niepotrzebne było czekanie na patche, by cieszyć się z takiej jakości. Produkcja od początku była wspaniale zoptymalizowana na pecetach. Gra w szczególności dobrze dopasowana do specyfiki hardware'u AMD doskonale toleruje słabsze procesory, oferując przy tym grafikę, która do dziś potrafi odebrać mowę cudownym systemem oświetlenia, cieniowania i praktycznie zerowym pop-inem obiektów na najwyższych detalach.
Resident Evil 2 Remake
W zasadzie można powiedzieć, że wszystkie gry tworzone w technologii RE Engine działają fantastycznie na pecetach (o ile nie są obciążane systemami DRM takimi jak Denuvo, tak jak w przypadku Resident Evil Village). Nie dziwił zatem fakt, że Resident Evil 2 Remaked działał fenomenalnie dobrze już w dniu premiery, nawet na słabszych konfiguracjach gamingowych pecetów. Kolejny przykład świetnej pracy Capcomu.
Metro Exodus Enhanced Edition
Metro Exodus Enhanced Edition może stanowić wzór dla innych deweloperów, w jakim stanie wypuszczać swoje produkcje na pecetowy rynek. Tytuł zapewnił w 2021 roku piękne oświetlenie ray tracingowe a dzięki wsparciu dla technologii DLSS można cieszyć się tym przepychem wizualnym z wysokim frameratem. Co warto podkreślić ray tracing jest tu dostępny globalnie, ale nie tylko w wybranych sekcjach lub limitowanych scenariuszach. Wspaniała robota 4A Games.
Doom Eternal
Id Software pokazało w 2020 roku pazur, przypominając, że dziedzictwo Johna Carmacka jest w tej firmie jak najbardziej żywe. Mistrzowie optymalizacji kodu dali nam wspaniale zrealizowaną, pecetową wersję tej strzelanki FPP już w dniu premiery. Implementacja ray tracingu w Doom Eternal to mistrzostwo, pozwalające bez problemu na odpowiednim hardwarze na zabawę z frameratem 120 fps i większym. W konkurencyjnych produkcjach możemy najczęściej tylko pomarzyć o takiej optymalizacji.
Przeczytaj również
Komentarze (103)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych