CES 2025: NVIDIA DLSS 4 oficjalnie! Znacznie poprawi wydajność, niestety nowe funkcje są tylko dla RTX 50

Technologie
3343V
DLSS 4
Maciej Zabłocki | 07.01, 05:21

NVIDIA ogłosiła, że technologia DLSS 4 Multi Frame Generation od debiutu serii RTX 50 znajdzie zastosowanie w aż 75 grach i aplikacjach, w tym w najgłośniejszych produkcjach, takich jak Black State, DOOM: The Dark Ages, The Witcher IV i Dune: Awakening. 

DLSS 4 zapewnia wsparcie dla nowych modeli opartych na AI, takich jak ulepszony Ray Reconstruction, zwiększając jakość odbić i cieni w pełnym ray-tracingu. Tytuły takie jak DOOM: The Dark Ages wykorzystują path-tracing, tworząc realistyczne oświetlenie całej sceny, z zachowaniem szczegółów nawet w dynamicznych lokacjach fantasy. Gra zyskała również pełną rekonstrukcję promieni, co pozwala na jeszcze lepsze wykorzystanie światła w ciemnych, gotyckich przestrzeniach. Multi Frame Generation pozwala na generowanie do trzech dodatkowych ramek na jedną tradycyjnie wyrenderowaną, zapewniając znaczny wzrost liczby klatek na sekundę i to będzie największy atut DLSS 4 i kart RTX 50.

Dalsza część tekstu pod wideo

Wraz z premierą kart RTX 50, Alan Wake 2 otrzyma aktualizację wprowadzającą technologię RTX Mega Geometry, optymalizującą obliczenia geometrii w czasie rzeczywistym. Mechanizm ten klastruje i redukuje dane wejściowe dla ray-tracingu, co zmniejsza obciążenie procesora i redukuje zużycie VRAM w złożonych scenach. Dzięki DLSS Multi Frame Generation i ulepszonym modelom AI, gra działa w wysokiej rozdzielczości z płynnością ponoć na niespotykanym dotąd poziomie. A no i w ramach ciekawostki dodam, że potwierdzono, że ostatni trailer Wiedźmina 4 został stworzony z wykorzystaniem RTX 5090.

Gra Indiana Jones i Wielki Krąg wzbogacona zostanie o technologię RTX Hair, co przełoży się na bardziej realistyczne oświetlenie włosów postaci oraz ich cieniowanie w dynamicznych warunkach oświetleniowych. Nowy system denoiserów AI (czyli ulepszony Ray Reconstruction) poprawi jakość obrazu w scenach pełnych odbić i szczegółów. Dzięki funkcji DLSS Override, NVIDIA pozwoli na ręczne uruchamianie nowych funkcji AI w starszych tytułach wspierających DLSS, umożliwiając aktualizację obrazu bez konieczności czekania na oficjalne patche od twórców.

Indiana Jones nowe włosy

Wszystkie wspomniane ulepszenia technologiczne znajdą swoje zastosowanie także w nadchodzących produkcjach, takich jak NARAKA: BLADEPOINT, które w lutym 2025 roku otrzyma aktualizację dodającą wsparcie dla DLSS Multi Frame Generation oraz interaktywnych postaci AI dzięki systemowi NVIDIA ACE.

Zarówno DOOM: The Dark Ages, jak i Black State pozwalają użytkownikom RTX 50 korzystać z pełnego pakietu technologii, a nowa generacja procesorów graficznych trafi oczywiście do GeForce NOW, oferując dostęp do ray-tracingu nawet na urządzeniach mobilnych i starszych PC. NVIDIA podkreśla, że RTX 50 zapewni bezprecedensowy poziom immersji i jakość rozgrywki na nowym poziomie dla wszystkich miłośników technologii i zaawansowanej grafiki. Zobaczymy, jak to będzie wyglądało w praktyce. Wiemy, że DLSS 4 Multi Frame Generation dostępny będzie tylko na najnowszych kartach graficznych. Ale NVIDIA zapewnia, że zarówno na kartach RTX 50, jak i RTX 40 funkcja Generatora Klatek zyska istotne usprawnienia. Za to wszystkie karty RTX obsłużą nowy model DLSS oparty na transformatorach, podnoszący jakość obrazu w funkcjach Ray Reconstruction, Super Resolution oraz DLAA (zgodnie z poniższym wykresem).

DLSS 4 MFG

DLSS 4

DLSS4

Źródło: NVIDIA

Komentarze (84)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper