15-lecie pierwszej części Metal Gear Solid - pamiętacie?!

Gry
1196V
15-lecie pierwszej części Metal Gear Solid - pamiętacie?!
Roger Żochowski | 03.09.2013, 12:50

Dziś mija dokładnie 15-lat od ukazania się gry, dzięki której Hideo Kojima stał się bożyszczem tłumów, a seria metal gear jednym z najbardziej szanowanych marek na rynku gier wideo. W jaki sposób doszło do powstania tego arcydzieła? Pamiętacie jeszcze pierwszą misję, wzruszające sceny ze Sniper Wolf czy pojedynek z Psycho Mantisem? 

W naszej encyklopedii gier Metal Gear Solid jest jedną z najwyżej ocenianych gier, co pokazuje jakim szacunkiem użytkownicy PPE darzą przygody Snake'a. Poniżej obszerne fragmenty cyklu To Było grane, w którym opisujemy kulisy powstawania znanych serii gier. 

Dalsza część tekstu pod wideo
 To było grane - Metal Gear Solid 


Pierwsze dwie części Metal Geara zyskały zarówno w Japonii jak i USA sporą rzeszę fanów, choć marka nie była jeszcze tak rozpoznawalna jakby chciał tego Kojima. Niewątpliwe sukcesy japońskiego designera zachęciły jednak Konami, aby dać mu więcej swobody. Hideo mógł w końcu sam dobierać współpracowników i stworzyć dzieło, o którym zawsze marzył - Metal Gear Solid. 

Wbrew obiegowej opinii trzecia część serii nie była zaklepana dla pierwszej konsoli Sony. W 1994 roku wszystko wskazywało na to, że przygody Snake'a pojawią się na 3DO Interactive Multiplayer i będą zatytułowane po prostu Metal Gear 3. Zwiastowała to gra Policenauts wyprodukowana również przez Kojimę. Przed wydaniem jej pełnej wersji Konami wypuściło Policenauts: Pilot Disk, czyli płytę z grywalnym demem, encyklopedią będącą tłem dla gry oraz całą masą bonusów. Znalazły się na niej także ilustracje przedstawiające Solid Snake'a, Meryl Silverburgh (zanim wystąpiła w Metal Gear Solid była bohaterką Policenauts) oraz członków FOXHOUND. Konami widząc jednak, że 3DO nie utrzyma się zbyt długo na powierzchni przerzuciło Metal Geara na pierwsze PlayStation. 

"Pracując jeszcze nad Policenauts usłyszałem plotkę o konsoli, która jest w stanie generować polygony w czasie rzeczywistym. Marzyłem o tym, aby stworzyć wersję Metal Geara w 3D. Oryginalne odsłony miały widok z lotu ptaka, ja jednak chciałem dać graczom możliwość zabawy w chowanego, ukrywania się w szafkach czy pod stołami i obserwowanie stamtąd wroga. Dzięki PlayStation było to w końcu możliwe" - opowiada Kojima. Szybko okazało się, że wraz ze zmianą platformy docelowej zmienił się również tytuł gry. "Zmieniliśmy nazwę na Metal Gear Solid ponieważ uznaliśmy, że dwie części stworzone na MSXa nie były wówczas wystarczająco znane. Nowy tytuł miał trzy znaczenia:  przede wszystkim Solid Snake to imię głównego bohatera. Solid jako bryła sugeruje również stałe trzy wymiary, czyli grę w pełnym 3D. Trzecie znaczenie dotyczy firmy, która robi Final Fantasy" - dodaje tajemniczo Kojima. Konami chciało w pewnym sensie dopiec Square wrzucając w tytuł gry trójwymiarowy sześcian, bryłę (solid), sugerując tym samym przewagę nad swoim rodzimym konkurentem, którego nazwa kojarzyła się z "płaskim" kwadratem (Square).  

Kojima był w swoim żywiole. W końcu dostał swobodę i mógł kontrolować niemalże każdy element gry. "To ja wybrałem wszystkich członków zespołu. W kulminacyjnym momencie nad grą pracowało 35 osób. Napisałem też plan gry, specyfikacje, scenariusz oraz skrypt. Dawałem swoje wytyczne projektantom, a gdy ci wracali do mnie z próbkami, robiłem stosowne korekty. Miałem człowieka od dźwięków, którego poczynania kontrolowałem. Dbałem też o aspekt finansowy związany z tworzeniem gry oraz wstawek filmowych" - chwali się Hideo. Słynny designer darzył przy tym ogromnym zaufaniem swoją ekipę i często korzystał z ich sugestii. "Były momenty, kiedy Kojima-san przychodził do mnie z konkretnym pomysłem na postać, a ja wykonywałem to czego chciał. Ale były też chwile, kiedy miał tylko ogólną wizję. Na przykład w przypadku Sniper Wolf poprosił o stworzenie... faceta. Zaproponowałem mu jednak: "Hmm, a co sądzisz o młodej kobiecie uzbrojonej w karabin snajperski?" Przystał na to i uznał, że to świetny pomysł" - opowiada Yoji Shinkawa odpowiedzialny między innymi za projekty postaci..... 

 

Ciąg dalszy artykułu znajdziecie na łamach 189 numeru PSX Extreme. Historia powstania poszczególnych części pojawiła się w PSX Extreme w numerach:
187 - Metal Gear
188 - Metal Gear 2
189 - Metal Gear Solid
191 - Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty
193 - Metal Gear Solid 3: Snake Eater

 

 

Źródło: własne

Komentarze (50)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper